تحلیل بازار (1401/09/19)

بدون دیدگاه

چینی ها با کاهش محدودیت های کرونا فعال شده اند و با نزدیک شدن به ژانویه و عید چینی ها خریدها را شروع کرده اند اما قیمت نفت روند نزولی دارد و این روند احتمالا ادامه پیدا کند. قیمت قراضه در هفته های گذشته بالا رفته و تقاضای چین و بالا رفتن قیمت قراضه باعث ثبات در قیمت شمش گردیده است. تا زمانی که چینی ها به خرید خود ادامه می دهند بازار در ثبات باقی خواهد ماند ولی پس از آن باید انتظار افت قیمت شمش را کشید چون قیمت نفت نزولی است. البته صحبت هایی هست که با باز شدن بازار چین روند افزایشی تقاضا شدت یابد. حتی بعضی از اقتصاد دانها انتظار دارند که تورمی که در یکی دو سال گذشته در امریکا صورت گرفت در چین نیز دیده شود ولی این امر بعد از تعطیلات چین مشخص خوهد شد.
در بازار داخلی
مشکل گاز روند عرضه آهن اسفنجی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و به همین علت عرضه های آهن اسفنجی به پایین ترین میزان خود در بورس کالا رسیده است. علیرغم تلاش های بورس برای افزایش عرضه مشکل تولید همچنان ادامه دارد همین امر باعث شده تا بازار به این نتیجه برسد که قیمت شمش و به دنبال آن مقاطع نیز افزایش یابد. تاثیر محدودیت عرضه آهن اسفنجی روی قیمت قراضه داخلی بسیار جدی است و قیمت آن را به نسبت زیادی بالا برده است. از طرف دیگر واحدهای شمش القایی از این مطلب تاثیر زیادی می پذیرند و تولید آنها بسیار کاهش خواهد داشت. با توجه به موارد فوق طبعا در خرید آهن اسفنجی رقابت خواهد شد و قیمت بالا خواهد رفت. این مطلب مستقیما روی میزان عرضه و قیمت شمش تاثیر خواهد گذاشت در حالی که شمش با مشکل تحویل هم روبروست. اکثر آگاهان انتظار دارند که قیمت مقاطع همپای شمش افزایش یابد.
اما در مورد ورق کاهش حقوق گمرکی ورق گرم و ورق سرد به یک درصد به معنای آن است که حجم صادرات اسلب و ورق گرم افزایش خواهد یافت ولی تاثیر آن از ماه بهمن به بعد در بازار دیده خواهد شد.
بازار فولاد تجربه بسیار تلخی را دارد پشت سر می گذارد و شاید در تاریخ این صنعت سال 1401 بعنوان راکدترین سال بازار فولاد باقی بماند. خروج از این رکود نیازمند سیاست گذاری های جسورانه است و تنها راه حل آن رها کردن صادرات حداقل برای یکی دو ماه آینده می باشد.

نوشتهٔ بعدی
تحلیل بازار (1401/09/12)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست